Yelken Yarış Kuralları

Yelken Yarış Kuralları

Temel Yelken Yarış Kuralları

1) Farklı Kontralarda Seyir Eden Yelkenliler;

KURAL; İskele kontrada seyir eden yelkenli (B) sancak kontrada seyir eden yelkenliye (A) yol verecektir.

KURAL AÇIKLAMASI; Bu açıklamaların ikisinde de, aynı kural değişik sözlerle verilmiştir. Dilediğiniz bir tanesini aklınızda tutunuz.

1a) Yelkenliniz rüzgarı soldan alarak seyir ediyorsa, rüzgarı sağdan alan teknelere yol vermek, onlara engel olmamak zorundasınız.

1b) Yelkenlinizin ana yelkeni teknenin gidiş yönüne göre sağda ise, ana yelkeni (gidiş yönlerine göre) sol tarafta seyir eden teknelere yol vermek, engel olmamak zorundasınız.

2) Aynı Kontralarda Seyir Eden Yelkenliler;

KURAL;

2.1 Rüzgar üstündeki yelkenli (A) rüzgar altındaki yelkenliye (B) yol verecektir. (Bu kural start anında geçersiz kalır. Bkz. Kural 7 )

KURAL AÇIKLAMASI;

2.1 Her iki tekne rüzgarı aynı yönden alarak seyir ediyorlar ise, rüzgarın estiği tarafta buluna yelkenli diğerine engel olmayacaktır.

KURAL;

2.2 Açık-gerideki yelkenli (B) Açık-öndeki yelkenliye (A) yol verecektir.

KURAL AÇIKLAMASI;

2.2 Açık-geride yelkenli açık-önde yelkenliye çarpmamaya çalışacak, öndeki teknenin yön değ iştirmelerine uyacak ve ona engel olmayacaktır. (Bu durumda öndeki tekne tramola veya kavança yapamaz. Bkz. Kural 3)

 

3) Kontra Değiştirmek;

KURAL; Tramola ya da kavança yapan bir yelkenli (B) herhangi bir kontrada seyir etmekte olan yelkenliden (A) uzak kalacaktır.

KURAL AÇIKLAMASI; Diğer tekneler ile çatışmadan seyir etmekte iken, tramola veya kavança atarak diğer teknelerin yoluna düşmeye ve onları yön değiştirmeğe zorlamaya hakkınız yoktur.

4) Start Almak;

KURAL; Bir yelkenlinin donanımının veya gövdesinin herhangi bir bölümü, start verildikten sonra, start hattını, ilk dönüş şamandırası yönüne doğru geçerse, bu yelkenli doğru start almış olur.

5) Yarışı Bitirmek;

KURAL; Eğer bir yelkenli, donanımının herhangi bir belirleyen şamandıralara tüm ceza dönüşlerini doğru olarak tamamlar ve gövdesinin veya bölümü start hattını istenen yönde tam olarak ve bitiş hattını çarpmadan geçer ise, doğru olarak yarışı bitirmiş sayılır.

6) Orsalatma Hakları;

KURAL; Yelkenliler start aldıktan ve start hattın ı geçtikten sonra, açık-öndeki veya rüzgaraltındaki (B) yelkenli, rüzgarüstündeki yelkenliyi (A) (A’nın direği k ıçı ile aynı hizada veya daha önde oluncaya kadar) orsalatabilir.

7) Start Sırasında;

KURAL;

7.1. Herhangi bir engeli olmayan rüzgaraltı tekne (A), bir start şamand ıras ının rüzgaraltı tarafına geçmek isteyen rüzgarüstü tekneye (B) yer açacaktır.

7.2. Hatalı (erken) çıkış yapan yelkenli (A) tekrar start hattına dönerken, start almakta olan veya doğru start almış diğer teknelere engel olmayacaktır.

KURAL AÇIKLAMASI:

7.2. Yanlış start alınan yelkenli için hakem; “XX’numaralı yelkenli hatalı çıkış (Fodepar)” şeklinde uyarı yapar. Bu yelkenli diğer, doğru start almış veya çıkış yapan teknelere engel olmayacak şekilde yön değiştirir veya durur. Start şamandıralarından birinin dışından dolaşarak yeniden start alır.

8) İşaret Şamandıralarını Dönüş;

KURAL;

8a) Dıştaki bir yelkenli (B), içteki bütün kapatmalı yelkenlilere (A), (kapatmanın, dıştaki yatın burnunun şamandıraya 4 tekne boyu yarıçaplı alan içinde iken oluş ması durumunda,) şamandırayı dönmesi veya geçmesi için yer açacaktır.

KURAL AÇIKLAMASI:

8a) Şamandıraya 4 tekne boyu mesafeye girdikten sonra, sizinle kapatmalı olarak bu alana giren veya girdikten sonra kapatmalı duruma geçen yelkenlilere yer açmak ve onların dönüşünü bitirmesini beklemek zorundasınız.

8b) Farklı  kontralarda seyir eden iki yelkenli, orsa şamandırasında karşılaştıklarında 1.

KURAL 8a) kuralının önüne geçer.

8c) Açık-gerideki yelkenli açık-öndeki yelkenliden uzak kalacaktır.

9) Şamandıraya Çarpma Durumunda Cezalar;

KURAL; Şamandıraya çarpan yelkenli, ilk fırsatta, iki tramola ve iki kavança içeren iki adet 360o dönüş yaparak kendini cezalandıracaktır.

Yelken Yarış Kuralları

10) Bir Engel İle Karşılaşıldığında, Yer İstemek Üzere Seslenmek;

KURAL; Orsa seyir eden iki tekneden rüzgaraltında olan, bir engel ile karşılaştığı için tramola atması gerekirse ve bunu diğer tekneyi engellemeden yapamayacak ise, “Tramola için yer aç!” şeklinde seslenecektir.

Bu durumda rüzgarüstü tekne ya, hemen yer açmak için tramola atacak veya “sen tramola at” diye seslenecek ve o yelkenli tramolasını tamamlayıncaya kadar ondan uzak kalacaktır.

11) Bir Geçiş Üstünlüğü Kuralına Aykırı Davranılması Durumunda;

KURAL; Herhangi bir geçiş üstünlüğü kuralını ihlal eden yelkenli, ilk fırsatta, iki tramola ve iki kavança içeren iki adet 360o derecelik dönüş yaparak kendini cezalandıracaktır.

NOT: Bu kuralların (yani 1,2,3,5,6,7,10) ihlali, yelkenliler birbirlerine dokunmamışlarsa da gerçekleşebilir.

12) Yarışan Yelkenlilerin Teması;

KURAL: Yelkenliler birbirlerine temas eder ve hiçbiri ceza dönüşünü kabul edip yapmazsa her ikisi de diskalifiye edilirler.

13) Kural 4,9, ve 11 ‘e Aykırı Davranan Yelkenliler;

KURAL; Bu kurallara uymayan yelkenliler diskalifiye edilirler.

Denizde çatışma olabilecek çatışma durumlarına göre yazılmış bir takım kurallardan oluşur. Denizde çatışmayı önleme tüzüğüne göre herhangi bir mekanik güç kullanarak yol alan tekneler motorlu tekne, yelkenleriyle seyir yapan tekneler ise yelkenli tekne olarak tanımlanmaktadır. Yelkenleri açık ama motorla seyir yapan tekneler ise motorlu tekne kabul edilmektedir. Ayrıca yelkenli teknelerin sadece yelkenle giderken kendi aralarında özel bir takım yol hakları vardır.

Teknelerin üzerinde taşımaları zorunlu olan bir takım ışıklar  vardır. Biz bunlara seyir fenerleri deriz. Seyir fenerleri, geceleri teknenin rotası ve pozisyonu hakkında diğer teknelere fikir verebilecek şekilde tasarlanmıştır.,Sisli günlerde ses işaretleri kullanılır (düdük).

     Çatışmayı önleme kuralları:

  1. Çatışmayı önlemek için bütün imkânlar kullanılmalıdır.
  2. Çatışmayı önleme tüzüğünde de belirtildiği üzere tekneler karşılaştıkları zaman herhangi bir çatışma ortamı doğarsa tekneler yol hakkı kurallar dışında hareket etmeleri gerekse bile uygun manevra ile oluşabilecek çatışmayı önlemelilerdir.
  3. Motorlu gemiler, sadece yelkenlerini kullanarak yol alan teknelere yol vermelidir.
  4. Karşılıklı gelen iki gemi birbirlerinin iskelesinden geçerler.
  5. Motorla yola alan bir tekne diğer bir teknenin sancak bordasını görüyor ise yol hakkı onundur. Eğer iskele bordasını görüyor ise yol hakkı iskele bordasını gördüğü teknenindir.
  6. Arkadan gelen yani yetişen tekneler önündeki geminin rotasından çıkmalıdır.
  7. Manevradan aciz gemilere yol verilmelidir.
  8. İki tekneden biri diğerinin rotasından çıkmak zorunda ise diğeri kendi rotasını ve hızını koruyacaktır. Yol vermekle yükümlü olan tekne mümkün olan en kısa zamanda çok açık bir manevrayla bunu diğer tekneye göstermelidir.
  9. Kuralların istisnalarının olduğu unutulmamalıdır. Örneğin yelkenli veya motorlu boyu 20 metrenin altındaki her tekne dar kanallarda, boğazlarda diğer tanker gibi büyük gemilere yol vermelidir.

     Ses işaretleri: 

  1. Bir kısa düdük rotamı sancağa değiştiriyorum.
  2. İki kısa düdük rotamı iskeleye değiştiriyorum.
  3. Üç kısa düdük tornistan yapıyorum anlamındadır. (geri geri gitme)
  4. Dört ya da beş kısa düdük rotamdan çekil anlamındadır.
  5. Beş kısa düdük diğer tekneye ne yaptığın anlaşılmıyor demektir.

     Yelkenli teknelerde yol hakkı: Bu kurallar sadece yelken seyri esnasında geçerli olan kurallardır.

Rüzgârı sancaktan alan tekne her zaman yol hakkına sahiptir. Eğer her iki teknede rüzgârı sancaktan alıyorsa yol hakkı rüzgâr altı olan teknenindir.

YOL HAKLARI

  • Ayrı kontrada seyreden iki yelkenli çatışma tehlikesi doğuracak şekilde karşılaştığında, iskele kontra tekne, sancak kontra teknenin yolundan çıkacaktır.
  • Aynı kontrada seyreden iki tekne karşılaştığında, rüzgar üstünde olan tekne, rüzgar altında olan teknenin yolundan çıkacaktır.
  • İskele kontra bir yelkenli rüzgar üstünde başka bir yelkenli görür ve rüzgarı hangi bordadan kullandığını anlayamazsa, onun yolundan çıkacaktır.
  • Bir tekne başka bir tekneye yetişiyorsa, yetişen tekne yetiştiği teknenin yolundan çıkacaktır.

 

 

Bir cevap yazın