Tehlike Haberleşmesi – MAYDAY

Tehlike Haberleşmesi – MAYDAY

Tehlike Haberleşmesi -MAYDAY gönderilmesinde ilk ve en önemli kural; karşılaşılan durumda can veya mal kaybı tehlikesinin oluşmasıdır. Diğer tüm çağrılar üstünde önceliğe sahiptir. Bir geminin yardım isteği ve ona yapılan yardıma tehlike trafiği denir. Bir tehlike çağrısı alınırken diğerleri tarafından asla araya girilmez ve alınan tehlike çağrısına hiçbir tekne kayıtsız kalamaz. Her tekne yardım etmekle yükümlüdür.

Uluslararası çağrı dili İngilizcedir fakat Türk karasularında Türkçe yayın yapılabilir. Eğer kanal 16 dan yapılan çağrılara cevap alınmaz ise , uluslararası sahil güvenlik kanalı olan 08 kanaldan çağrı tekrarlanır.

SILENCE-MAYDAY : Tehlikedeki deniz aracı ya da tehlike trafiğini yöneten bir istasyon tüm istasyonları susturma hakkına sahiptir. Bir istasyon susturulacak ise, bu kez de o istasyon çağrılarak yapılır. İstasyonları susturma SILENCE MAYDAY işaretiyle olur.

SILENCE DISTRESS : Tehlike trafiğini izleyen bir istasyon da gerektiği zaman bir diğer istasyonları susturabilir. Bu kez SILENCE DISTRESS işareti kullanılır.

Tehlike Haberleşmesi Yapılırken :

Tehlike işareti MAYDAY (3 kez)

Burası (This is) … Yayın yapan istasyon adı (3 kez)

  • Tehlikedeki geminin koordinatları ve konumun saptandığı saat
  • Tehlikenin cinsi
  • (verebiliyorsa) Yardımda gerekli araç
  • (verebiliyorsa) Tehlikenin detayları
  • (verebiliyorsa) Mürettebatın durumu
  • (verebiliyorsa) Hava Durumu
  • Mesajı hazırlayanın imzası
  • Mesajın bitişi

Örnek :

  • MAYDAY MAYDAY MAYDAY
  • THIS IS YACHT MARTI YACHT MARTI YACHT MARTI
  • CALL SIGN: TANGO-CHARLIE 2367-765-877
  • MAYDAY
  • MY POSITION IS 23 DEGREES 35 MINUTES NORTH, 43 DEGREES 47 MINUTES EAST AT 2300 UTC
  • LISTING AND IN DANGER OF CAPSIZING, REPEAT, LISTING AND IN DANGER OF CAPSIZING
  • NEED HELICOPTER, fullstop
  • SHIP IS LISTING STARBOARD SIDE ABOUT 35 DEGREES AND GOING ON SLOWLY, fullstop
  • ALL CREW ONBOARD AND READY FOR ABONDONING AHIP, fullstop
  • WINDS NORTHERLY 7 BEAUFORT, SWELL NORTHERLY 3 METERS, fullstop
  • MASTER
  • OVER

Örnek :

  • MAYDAY, MAYDAY, MAYDAY
  • BURASI YAT KARINA, YAT KARINA, YAT KARINA
  • YEŞİLKÖY FENERİNİN 10 MİL GÜNEYİNDEYİM
  • SU YAPIYORUM, MOTORUM DURDU
  • YEDEKLENMEYE İHTİYACIM VAR
  • RÜZGAR POYRAZ 7 BOFOR, DALGA BOYU 2 METRE
  • MÜRETTEBAT 3 KİŞİ, GÜVERTEDEYİZ
  • TAMAM
 

Tehlike Haberleşmesi

Can ve mal güvenliğinin ciddi bir biçimde tehdit altında olduğu durumlarda 16. kanaldan tehlike çağrısı (distress traffic) yapılır. Tehlike çağrısı 2 aşamada yapılır.
  1. aşamada çağrı yapılarak sessizliğin sağlanması beklenir.
  2. aşamada tehlike mesajı bildirilir. Tehlike çağrısı örneği:
  Bluemoon Teknesi MAYDAY MAYDAY MAYDAY Burası Bluemoon Burası Bluemoon Burası Bluemoon İlk çağrı yapıldıktan sonra  kanalda sessizlik oluşması beklenir. Vakit kaybetmeden çağrı yapılır. MAYDAY Burası Bluemoon Çanakkale Boğazı, Gelibolu Tersanesi açıklarında dümenimiz kırıldı. Koordinatlarımız 400 12′ 25” Kuzey, 260 29′ 51” Doğu. Dümenimiz kırıldığından dolayı manevra yapamıyoruz. Tanker gemi trafiği hattında kaldık. Tekne Beneteau First 27.7ft boyunda yarış teknesi. Tekne motoru çalışır durumda. Acil yedekleme istiyoruz. Tamam. Tehlike haberleşmesi sonrası mesajı duyan önce kıyı, sonra bütün tekneler “Alındı” mesajı vermekle yükümlüdür. Bu sebeple tekneler kıyı istasyonlarının alındı onayı vermesini kısa bir süre beklerler, daha sonra kendileri “Alındı” mesajını verirler. Eğer hiçbir istasyon “Alındı” onayı vermezse mesaj tekrarlanır. Cevap alınamadığı takdirde 6. kanaldan (yardım arama-kurtarma) ve 8. kanaldan (sahil güvenlik) tehlike çağrısı ve mesajı yine 2 aşamalı olarak yayınlanmalıdır. Kıyı istasyonu Sahil Güvenlik                                                                   Keklik Teknesi MAYDAY MAYDAY MAYDAY                                                                -MAYDAY MAYDAY MAYDAY Bluemoon Bluemoon Bluemoon                                                        -Bluemoon Bluemoon Bluemoon Burası Sahil Güvenlik                                                                            -Burası Keklik Burası Sahil Güvenlik                                                                            -Burası Keklik Burası Sahil Güvenlik                                                                            -Burası Keklik Mayday alındı. (Lisan zorluğu olursa Mayday                                  -Mayday alındı. Received veya Romeo Romeo Romeo da denebilir.)   Gemi istasyonlarının 25 wattlık çıkışla en fazla 20-25 deniz mili mesafedeki istasyonlarla iletişim kurabildiği göz önüne alındığında, iletişim istasyonlarının uzak olduğu durumlarda “Mayday Aktarımı” yapmak gerekebilir. Kıyı istasyonları daha fazla geminin arama-kurtarmaya katılması veya Arama Kurtarma Merkezi’nin talebi üzerine; gemi istasyonları ise tehlikedeki geminin kendisi tehlike çağrısı yapamıyor veya başka tehlike işaretleri(bayrak, fişek) almış ise “Mayday Aktarımı” yapar.
  • Aktarımı alan bütün istasyonlar “Alındı” onayı vermekle yükümlüdür.
  • 16. kanalda sessizlik talebi için “SilenceMayday” çağrısı yapılır.
  • Belirli ölçüde yardım sağlanıp, hayati tehlike atlatıldıktan sonra “Prudence” mesajı verilir.
  • Çalışmalar sona erince “Silence Feenee” okunur.
 

Bir cevap yazın