Seyir Öncesi Hazırlıklar

Seyir Öncesi Hazırlıklar

Seyirin Yapısına Göre Yapılacak Hazırlıklar

Seyir öncesi, yapılacak seyre göre ihtiyaçların belirlenmesi ve temin edilmesi gereklidir. İhtiyaçların belirlenmesinde daha önceden eksikliklerinizi belirleyen bir liste oluşturmuşsanız size çok büyük faydası olur. Ayrıca tecrübe bu işte önemli bir rol oynar. Öncelikle dikkat edilmesi gereken noktaları şu şekilde sıralayabilir:

  1. Seyir kaç günlük?
  2. Tekne ekibi toplam kaç kişi ve bunlardan kaçı tecrübeli veya bu işe yatkın?
  3. Teknede yapılacak işler için yetişmiş ekip sayısı yeterli mi?
  4. Mola verilecek limanlar nerede? Ne kadar sürede ulaşılacak?

Her Şeyden Önce Emniyet

Tekneyle marinanın önünde antrenmana çıkmakla veya 5-10 dm yol yapmak ile uzun yol gitmek aynı şey değildir ve ciddiye alınmalıdır.  Uzun bir seyre çıkmak için kendimize ve tekneye güvenimizin tam olması gerekir ve bu da ancak tekneyi çok iyi tanımak ve hakim olmakla mümkündür.

Uzun seyre çıkmadan önce mümkünse bir kaç gün önce bir toplantı yapmakta fayda vardır.  Seyirde görev dağılımı, hava durumu, beklentiler, uyulması gereken kurallar vb belirlenir bu toplantıda. Teknenin önceden belirlenen ihtiyaçları da (kumanya, ilaçlar, giyecek vs..) bu toplantıda görev dağılımı yapılarak giderilir.

Seyir öncesi, seyirde yer alacak ekibin birbirini iyi tanıması ve anlaması da önemlidir.  Herkesin birbiri hakkında en azından fikir sahibi olması, yapacakları ve yapamayacakları işler hakkında bilgi sahibi olması seyir sırasında rahatlık verecektir. Tecrübesi olmayanların, tecrübesiz olduğunun anlaşılması, görev dağılımı dışında her işe burnunu sokan birilerinin olması veya teknedeki hiyerarşiye uyulmaması teknede stres yaratır ve seyir keyfini yok eder.

Tekneniz şimdiye kadar hiçbir problem yaratmamış olabilir ancak denize çıkmadan önce aşağıdakileri kontrol etmek ve ileride problem yaratacağını düşündüğünüz en ufak bir aksaklığı bile seyirden önce gidermek bir zorunluluktur.

  1. Hava durumu raporlarını kontrol et (link)
  2. Bulunduğunuz bölgede gel git olayı varsa gel git kontrolü yapılmalı. Bizim Türkiye için geçerli olmasa da örneğin Hırvatistan’a gittiğinizde bu durumla karşılaşabilirsiniz.
  3. Güvenlik araçlarının nerede olduklarını gösteren bir liste oluşturup bunu görünebilir bir yere konması.
  4. Tekne evrakları tamam mı ?

Biz burada hemen hemen her uzun seyirde ihtiyaç duyulan malzemeleri listesini aşağıda oluşturduk;

A. Can Yeleği, Cansimidi, Boot ve Can Salı

Zor durumda kalınması halinde başkalarının yardım istediğinizi anlayabilmeleri için ellerinizi baş üstünde çapraz hale getirin.

  1. Yüzmeyi ne kadar iyi bilirsen bil kara ne kadar yakın olursa olsun teknenin terk edilmemesi gerekir. Can yeleğinin giyilmesi (Her durumda sizi su üstünde tutması) ölümlerin %80 can yeleği olmadığından kaynaklanmaktadır.
  2. Teknede her kişi için can yeleğinin bulundurulmalı. Her kişi için uygun can yeleği (kilo, çocuk, …) var mı ? Can yelekleri tamam mı? (Düdük ve fenerler var mı ?)
  3. Fırlatılabilir durumda bir adet can simidi ve ona bağlı 3 m halat ve şamandıralı fener gece seyri için ayrıca 30 m halata bağlı can ayrı bir simidinin bulundurulması.
  4. Can salı kontrolü ve son kullanma tarihinin kontrol edilmesi.
  5. Tekneyi terk etmek gerektiğinde daha önceden hazırlanmış olan acil durum çantası hazır mı? (İlk yardım çantası, ilaçlar, yardım fişekleri, vs…) kontrol et. 3 adet gece ve 3 adet gündüz işaret fişeği bulundurulmalıdır. Bu fişeklerin kullanılma süreleri sınırlı olduğundan dikkat edilmelidir.
  6. Balık adam malzemesi tamam mı ?
  7. Bot ve küreklerin bulundurulması. Bot ve kürek sağlam mı ?
  8. Herkese yetecek kadar kafaya takılan (madenci) fenerinin bulundurulması.
  9. El feneri veya kafa madenci feneri + yedek pillerini alın.

B. Yangın Mücadele

  1. En az üç portatif yangın söndürücü bulundurulması (2 lt kapasiteli). Söndürücülerin ne olursa olsun dolu olduğundan süresinin bitmediğinden ve kullanılabilir olduğundan emin olmalısınız.

Not: Yangın söndürme tüpü (son kullanım tarihi geçmemiş olması gerekir) var mı ?

  1. Yangın battaniyesi var mı ?
  2. Kova

Seyir Öncesi Hazırlıklar

C. Ses ve İşaret

SOS (üç kısa, üç uzun, üç kısa) veya güçlü beyaz bir ışığı dakikada 50–70 kere yakıp söndürmek.

  1. Yeterli bir manevra düdüğünün bulundurulması. Çok güçlü ses çıkarabilen bir aletin bulundurulması. Örneğin havalı siren düdüğü gibi. Ses sinyal veren cihazlar (havalı korna, megafon, düdük, …) var mı ?
  2. Ayna ve ışıldak bulundurulması.
  3. El feneri veya kafa madenci feneri + yedek pillerini alın.
  4. Yeteri kadar pil var mı?
  5. El fenerleri
  6. projektör, (gece seyirleri için),

D. Kumanya

Seyir süresi ve ekip sayısına göre belirlenmelidir. Bir sonraki duraktan temin edilebilecek kumanyaları önceden yük etmeye gerek olmayabilir. İçecek olarak hem soğuk hem de sıcak içeceklerin bol miktarda alınması tavsiye edilir. Özellikle suyun ihtiyaçtan fazla alınması gerekir.

  1. Su Kontrolü + Su bidonu dolumu ?
  2. Kuru yiyecek ve şeker var mı?
  3. Olta takımı
  4. Tabak, çatal, bıçak, bardak..

E. Kıyafet

Gidilecek yere ve önceden edinilmiş hava raporuna göre belirlenir. Islanmaz ve sıcak tutacak elbiseler olarak ayrılır. Her zaman kötü havalar için uygun giyecek.  Yağmur olmasa bile serpintiden korunmak için yağmurluk ihtiyaç olabilir. Seyir öncesi bu kıyafetleri de yanınıza almalısınız.

  1. Güneş gözlüğü
  2. Güneş kremi
  3. Şapka
  4. Uyku Tulumları
  5. Çarşaf, yastık kılıf
  6. Kâğıt havlu ve tuvalet kâğıdı
  7. Çizme
  8. Yağmurluk
  9. Eldiven
  10. Kazak (soğuk hava için)

F. Ekipman

  1. Çarmık tellerini kesebilecek bir makasın veya aletin bulundurulması.
  2. En az bir denizci çakısının bulundurulması.
  3. Tamirat kutusu veya takım çantası (pense, tornavida, yedek vidalar ve kilitler vs..)
  4. Yedek dümen yekesi ve olası dümen palasının kırılması halinde yedek dümen yapacak kadar malzeme olmalı örneğin kürekler bu görevi için kullanılabilir.
  5. Yelken tamir kiti veya yırtılması halinde yelkenleri yapıştırabilecek bir bandın bulundurulması.
  6. Su boşaltmada kullanılabilecek ipli bir kova. Bir ucu tekneye bağlı olmalı. Aynı zamanda yangın söndürmede kullanılabilir.
  7. Yedek çapa, zincir ve halatların bulundurulması.

F. İletişim ve Navigasyon

Seyir yapacağınız yerleri, ne zaman yola çıkacağınızı ve denizde ne süreyle kalmayı düşündüğünüzü güvenilir birine söylemek yararlı olabilir. Buna seyir planı denir. Bu planda, teknenizi tüm ayrıntılarıyla, rengi yapıldığı malzeme, boyutları, donanım türü ve tanımlanmasına yardımcı olabilecek diğer özellikleriyle tanımlamalısınız. Ayrıca teknede ne tür güvenlik araçları bulundurduğunuz ya da telsizinizin ya da cep telefonunuz ve diğer sağlık bilgileriniz (Kan gurubu, v.s.). Dönmeniz gereken tarihte dönmediyseniz, bu kişi yetkililere haber vermelidir. Tabi döndüğünüzde bu kişiye haber vermeniz gerekir.

Teknenizi yalnız kullanıyorsanız muhakkak araç takip sistemi konmalı ve güvendiğiniz birine bunun ile ilgili tüm bilgileri vermenizde çok büyük fayda vardır.

Kötü durumlarda 16 ve 21 nolu kanaları kullanmalıdır. (mayday çağrısı) ve bir cep telefonu.  Sahil güvenlik, polis veya kurtarma kuruluşlarının telefonları bulundurulmalıdır. Hatta bunları telefonlarınıza kaydedin.

Yatlar arası haberleşme yalnızca 72. Ve 73 kanallardan yapılabilirken balıkçılar 9. 10. Ve 77. Kanalları kullanır.

  1. Bölgenin deniz haritasının bulundurulması.
  2. Dürbün ve mümkün ise gece görüş dürbünü.
  3. Yedek piller
  4. Cep telefonunu almayı unutmayın.
  5. El telsizi almayı unutmayın. Pillerini kontrol edin.
  6. El GPS’i almayı unutmayın. Pillerini kontrol edin.
  7. Walki talki telsizleriniz varsa alın. Pillerini kontrol edin.
  8. Kerteriz pusulası
  9. Pergel, cetvel, kalem,…

G. Yakıt ve Enerji

Seyir öncesi, seeyir boyunca yetecek mazotun olup olmadığı kontrol edilmeli. Teknedeki elektronik ekipmanın çalışması için gerekli enerjinin olup olmadığı kontrol edilmeli. Benzinli ya da dizel motor kullanıyorsanız dikkat etmeniz gereken hususlar şunlardır;

  1. Yakıt kontrolü + Mazot bidonu dolumu?
  2. Yağ kontrolü + Yedek yağ var mı?
  3. Yağ basıncı göstergesi çalışıyor mu?
  4. Yedek motor kayışı var mı?
  5. Yedek mazot filtresi var mı?
  6. Motor sıcaklık alarmı çalışıyor mu?
  7. Motor soğutma suyunun atılıp atılmadığının kontrolü. Yedek impeler var mı?
  8. Aküler dolumu?
  9. Denize açılan vanaların kontrol edilmeli herhangi bir kaçak veya açılıp kapanmada bir sorun var mı ?
  10. Yakıt kontrolü ve yakıt kaçağının kontrolü.
  11. Motor yağının kalite ve seviye kontrolü.
  12. Akülerin kontrol edilmesi ve doluluk seviyesinin kontrolü.
  13. Hidrolik dümene sahip teknelerin hidrolik sıvı kontrolü.

H. İlkyardım Malzemeleri

Acil durumlarda, ilk müdahaleyi sağlayacak ilk yardım çantası her seyir öncesi kontrol edilmelidir. Çanta içindeki ilaçların son kullanma tarihleri önceden bilinmelidir.

  1. Acil durum çantası hazır mı?
  2. İlk yardım çantası
  3. ilk yardım talimatları bulundurulması,
  4. İlaçlar
  5. Tansiyon ölçer
  6. Termometre ateş ölçer
  7. Nabız ölçer

seyir öncesi hazırlıklar

Teknenin Sabit ve Hareketli Donanımında Kontrolü

  1. Tüm hortumların kontrolü.
  2. Pervanenin özellikle de kıçtan takma motorlarda kontrolü
  3. Demir ve Irgatın çalışıp çalışmadığının kontrolü.
  4. Seyir fenerlerinin kontrolü.
  5. Pusulanın kontrolü.
  6. Teknenin yelkenleri,
  7. Halatlar (iskotalar, mandarlar, koltuk halatları, güvenlik halatları vb…)
  8. Makaralar, kilitler, koç boynuzları vs.
  9. Demir, zincir, halat vs.

Bir cevap yazın