Balon Yelken İndirme

Balon Yelken İndirme

  • Post author:
  • Post category:Balon
  • Post comments:0 Yorum

Balon Yelken İndirme

Her iki balon da ana yelkenin rüzgar altında veya genovanın rüzgar altında indirilir. Genova basıldıktan sonra rüzgar altı ıskota çekilerek balonun alt yakası güverteye yaklaştırılır, mandar bırakılırken yelken genovanın altından hızlı bir şekilde güverteye ve oradan da kaportadan veya baş hatch’den tekne içine alınır.

Her iki balonun da basılması sırasında dolaşmaması için “ellenmeleri” gerekir. İki kişi karşılıklı geçerek , mandar köşesinden başlayıp, ıskota köşelerini bulabilmek için balonun yakalarını el ile 50 cm – 1 metre arasında ellerinde toplarlar. Iskota köşelerine her ikisi de ulaştıktan sonra balonun kalan kısmı torbasına koyulur, daha sonra yakalar karıştırılmadan torbaya koyulur, eğer varsa köşeler torbadaki kendi yerlerine bağlanırlar yoksa üç köşe, bir halatla birbirine bağlanır.

Basarken de köşeler halatlarına bağlanır ve torba içinden basılır. Torba rüzgar altındaki vardevelalara bağlanır. Basıp indirmeyi kolaylaştırmak için balonlarda çorap adı verilen kılıflar kullanılmaktadır. Bu tür yelkenler köşeleri gerektiği gibi bağlandıktan sonra çoraplı olarak direk tepesine mandar ile basılırlar, daha sonra çorap kendi donanımındaki halat yardımı ile direk tepesine doğru sıyrılır. Çorabın bu halatları gergin olarak güverteye sabitlenmezse çarmıklara dolanabilmektedir.

Gezi Tekneleri

Gezi teknelerinde balonlar kullanılırken sakin deniz koşulları ve az rüzgarlı havalar tercih edilmeli, keyif için seyir yapılıyorsa, orsa yakasının yapraklandığı an bulunduktan sonra ıskotanın boşu biraz daha fazla alınarak, sürekli trimle uğraşmaktan kurtulunmalıdır.

Balonlar teknenin az rüzgarda taşıyabileceği büyük alanlı yelkenlerdir. Sert havalarda pupa seyrinde balon kullanılabilir, ancak rüzgarın yön değiştirmesi veya dümen hatası sonucunda broş dediğimiz teknenin aşırı yan yatması oluşabilir. Teknenin sürekli pupada veya geniş apazda tutulmaya çalışılması aşırı dikkat ve beceri ister. Gezi teknelerinde tekne fazla yatmaya başladığında genel alışkanlık sağnak geçene kadar dümeni rüzgar üstüne kırmaktır.

Balonlu seyirde ise tam tersinin yapılması gerekir. Tekne mümkün olduğu kadar pupaya yönlendirilmelidir. Balonlarda oluşabilecek herhangi bir aksaklıkta tekne aksaklık giderilinceye kadar mutlaka pupa seyrine devam edilmeli, ana yelken indirilmemeli, rüzgar üstüne dönmek düşünülmememelidir. Rüzgarın arttığı durumlarda veya balonda oluşabilecek herhangi bir aksaklıkta, genovayı açmak, düşünülenin aksine balon üzerindeki rüzgar yükünü azaltır ve teknenin rotada kalmasını kolaylaştırır.

Balon Yelken İndirme

  1. Dümenci pupa seyrine geçer.
  2. Baş adamı,yüzü ileri bakacak şekilde rüzgaraltına oturur ve rüzgaraltı balon iskotasının boşu alınarak baş adamının iskotayı ve köşesini yakalaması sağlanır.
  3. Rüzgar üstü iskota boşlanarak baş üstünün diğer köşeyi de çekerek elde toplaması sağlanır. Böylece balonu da ana yelkenin ön tarafındaki rüzgarsız alana taşımış ve söndürmüş oluruz.
  4. Rüzgaraltı ıskota ve balon mandarı boşlanır, balon direk dibine indirilip torbasına konulur.
  5. Gönder direkten sökülerek çapariz vermeyecek şekilde teknenin içine konulur.

Bir cevap yazın