EPIRB (Emergency Position Indicating Radio Beacon)

EPIRB (Emergency Position Indicating Radio Beacon)

EPIRB (Emergency Position Indicating Radio Beacon)

EPIRB, acil durumlarda teknenin veya herhangi bir deniz aracının dünyadaki konumlarını belirlemede kullanılan telsiz radyo vericisidir. EPIRBin aktif hale geçmesi demek;

  • İşaret kaynağının tehlikede olduğu,
  • Terk edildiği ya da terk edilmeye karar verildiği,
  • Bir başka donanımla iletişim kuramadığı anlamı taşır.

EPIRB bulundurmak GMDSS gereğidir ve 1 Ağustos 1993 tarihinde yürürlüğe girmiştir.

EPIRB’den verilen işaretler, işaret kaynağının tehlikede olduğu, terk edildiği ya da terk edilmesine karar verildiği ve (en kötü ihtimalle) bir başka donanımla iletişim kuramadığı anlamını taşır. EPIRB’lerin frekansları ve çalışma teknikleri uluslararası telsiz yönetmelikleriyle saptanmıştır.


Arama kurtarma ekipleri bu vericilerden gelen GPS sinyalleri vasıtasıyla kaza geçirmiş kişilere ulaşabilirler. Vericiler el ile aktif hale getirilip sinyal yaymaları sağlanabileceği gibi belli bir şiddetin üzerindeki çarpmalarda ya da suyla temas ettiklerinde de otomatik olarak devreye girebilirler.

  • Her EPIRB, bağlı olduğu tekneye kayıtlıdır ve kendine ait bir seri numarası ile tanınır.
  • Kuru bataryayla çalışır, şarj edilen tipte değildir. 30-70 cm boyunda ve 0,75-5 kg ağırlığındadır.
  • Cihazın, geminin dışında kolay ulaşılabilecek ve kolay monte edilebilecek bir yerde bulunması lazımdır. (IMO’ nun-International Maritime Organization- gösterdiği yerde) Batma anında, 2- 2.5 m derinlikte, önceden ayarlanmış basınç eşiği nedeniyle kendiliğinden gemiden kurtulur ve su üstüne çıkar. Kendi özel bağlayıcılarından başka bir malzemeyle bağlanamaz.
  • Bazı epirblerde deniz düğmesi suya batınca cihazı otamatik olarak çalıştırır.
  • Tanıtım numaraları vardır. (MID numarası işlenebilir)
  • EPIRB’in, test için birkaç saniyelik kullanımı hariç tehlike dışında kullanılmamasına dikkat edilir.
  • Acil durumlarda kolay ulaşılabilir konumda olmalı.

Çeşitleri :

VHF EPIRB : 156.505 MHz (70 channel)

INMARSAT EPIRB : 1.6 GHz

COSPAS SARSAT EPIRB : 406MHz – 406.1MHz ve 121.5 MHz

Elle Çalıştırılan

Bu türler, küçük ve tenezzüh/sportif tekneler için uygundurlar; örnekse yelkenliler ve küçük balıkçı tekneleri. Bunların beraberinde normal olarak bir perde dirseği (tekne gövdesine monte için) de birlikte olur; ancak yerlerinden sökülseler de, cihazın deniz düğmesinin kazara rutubet/nem yüzünden çalışmaması için, takılıp çıkarılabilen, emniyetle taşımayı sağlayan ve deniz düğmesini kapatan bir “emniyetli taşıma” askısı bulunur.

Otomatik Olarak Çalışan

Bunlar, SOLAS kapsamındaki gemilerde bulundurulmalıdırlar; örnekse, yolcu gemileri, konteyner gemileri veya petrol tankerleri. Deniz düğmesinin OFF durumda olduğu EPIRB, plastik bir muhafaza içindedir. Plastik kaptaki yaylı makenizma, gemi batarsa EPIRB i otomatik olarak çalıştırır. Bu otomatik işlem, HRU adı verilen bir makenizmayla kontrol edilir; bu da, gemi 4-5 metre battığında, EPIRB i otomatik olarak çalıştırır; cihaz su yüzüne çıkar ve deniz düğmesi çalışarak faal duruma geçer.

Bir cevap yazın