VHF Haberleşme

VHF Haberleşme

VHF Haberleşme

Vhf deniz telsizi , vhf frekans bandında çalışan, deniz araçlarının birbiri ile veya kara ile görüşmesine olanak veren telsiz sitemidir. Telsiz ile seyre çıkıldığında açılmalı ve sürekli açık tutulmalıdır. Marinalardan çıkışta ve girişte marinaya bilgi verilmelidir ve özellikle sert havalarda palamarlardan yardım istenmelidir. Böylece gereksiz telaş ve karmaşa ortadan kaldırılmış olunur. Marinadan ayrıldıktan sonra yapılacak her türlü çağrıyı duymak için 16 ci kanala geçilmeli.

6. Kanalda çağrı yapılan istasyon her çağrıyı duyar ve cevap verir. Herhangi bir çağrı yapıldıktan sonra 16 kanalı meşgul etmemek için başka bir kanala geçilmelidir. Size bir çağrı yapıldıktan sonra çağrıya cevap verilmeli ve geçilecek kanal bilgisi alındıktan sonra onayla bilgisi verilmeli ve o kanala geçilmelidir. Daha sonra o kanalda haberleşme tamamlandıktan sonra tekrar 16 cı. Kanala geçilmelidir.

  • El telsizi : 1-5 watt, 1,5 mil kapsar.
  • Sabit telsiz : 1-25 watt, 1-25 mil kapsar.

 

Kullanımı

  • Telsizlerin konuşabilmeleri için birbirlerini görmeleri gerekir, mesafeyi kısaltmak ve dünyanın yuvarlaklığını aşmak için antenler olabildiğince yükseğe konur.
  • Çağrıların hepsi 16. kanaldan yapılmalıdır. Bu nedenle marinadan çıkınca 16. kanalda kalmak ve çağrıları dinlemek gerekir. Büyük gemiler de yine bu kanaldan haberleşirler.
  • 16. kanaldan bir çağrı yaptıktan sonra ya da bir çağrıya yanıt vermek istendiğinde, karşı tarafa 72 veya 73‟e geçmesi söylenir ve 16 meşgul edilmez.
  • 16 ‟ya yakın olduğu için 15 ya da 17 ‟den de konuşulabilir.

Distress düğmesi

Tüm bu anons ve ses ile konuşarak verilen çağrılan dışında, vhf deniz telsizlerinde distress tuşu bulunur. Bu tuş kullanıldığında teknenin künyesini ve koordinatlarını bildirir. Bu çağrı acil durumlar için kullanılır ve gereksiz kullanımlarda maddi cezası vardır. Bu çağrıyı alanlar gelmek zorundadır.

Search düğmesi

Çevrede hangi kanalda tekne ve insan olduğunu arar.

Dual wacth

Haberleşme yaparken aralıklarla 16. Kanalı da dinleyebilen sistemdir. Kıyı istasyonları kurma ve işletme hakkı TÜRK TELEKOM’a aittir. Denetleme yetkisi TELSİZ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ’nündür (TGM).TGM : Telsiz Genel Müdürlüğü yönetmelik gereği imtihanları Şubat-Haziran-Eylül aylarında yapar. Ehliyet geçerlilik süresi 5 yıldır.

DUPLEX (35 adet)

Gönderme ve dinlemenin farklı kanallarda yapıldığı iletişim yöntemidir. Gemilerle kara arasında yapılır. Duplex telefon gibidir. Aynı anda dinleme- konuşma yapılır.

SIMPLEX (20 adet)

Gönderme ve dinlemenin aynı kanalda yapıldığı iletişim yöntemidir. Gemiler arasında yapılır. Simplex, bizim tanıdığımız telsizdir. Birisi konuşurken aynı anda dinleyemez.

 

VHF (Very High Frequency) Telsiz Bulundurması Mecburi Tekneler 

  • 12 kişi veya daha fazla yolcu taşıyan özel yatlar,
  • Balıkçı tekneleri,
  • Ticari amaçlı yatlar,
  • Göl ve deniz araçları,
  • 300 Grosstona kadar olan gemiler,
  • 25 Watt VHF telsiz bulundururlar.
  • 1Watt : Gemi içinde, kanalda, limanda, boğazlarda kullanılır.
  • VHF Frekans kuşağındaki yeri : 30 MHz – 300 MHz ( Metrik dalgalar )

 

GMDSS

Global Maritime Distress and Safety (Küresel Deniz Tehlike ve Emniyet Sistemi) 1 Şubat 1992’ de başladı, 1 Şubat 1999’ da tüm yönleriyle devreye girdi.DSC : Sayısal Seçmeli ÇağrıNBDP : Dar band doğrudan yazılımlı telgraf tekniğiEPIRB : Tehlike yerini işaretleyen telsiz vericisi (Radio Beacon)SART : Arama ve kurtarma radar vericisi (Radar Transponder)NAVTEX: Karadan gemi yönünde NBDP tekniği ile acil bilgilerin gönderilme sistemiIN MARSAT : Uydular kanalıyla yapılacak haberleşmeyi organize eden kuruluşCOSPAS SARSAT : Kutupsal yörüngeli uydu sistemiIMO : Uluslararası Denizcilik ÖrgütüITU : Uluslararası Telekom Birliği

 

GMDSS ‘e Tabi Olan Gemiler

  • Yolcu gemileri
  • 300 Grosstonun üstündeki yük gemileri
  • 12 kişi ve daha yukarı kapasitede uluslararası seyir yapan deniz araçları

Denize ayrılan bölüm : 156Mhz – 174 MHzKanallar:01 – 2860 – 88 Toplam 55 uluslararası kanal vardır.28+29=57 kanal 75 ve 76 nolu kanallar yoktur. ( 16. kanalın altına ve üstüne gelir.)DUPLEX (35 adet) : Gönderme ve dinlemenin farklı kanallarda yapıldığı iletişim yöntemidir. Gemilerle kara arasında yapılır. Duplex telefon gibidir. Aynı anda dinleme- konuşma yapılır.SIMPLEX (20 adet) : Gönderme ve dinlemenin aynı kanalda yapıldığı iletişim yöntemidir. Gemiler arasında yapılır. Simplex, bizim tanıdığımız telsizdir. Birisi konuşurken aynı anda dinleyemez.DUAL WATCH: Haberleşme yaparken aralıklarla 16. Kanalı da dinleyebilen sistemdir.Kıyı istasyonları kurma ve işletme hakkı TÜRK TELEKOM’a aittir. Denetleme yetkisi TELSİZ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ’nündür (TGM).TGM : Telsiz Genel Müdürlüğü yönetmelik gereği imtihanları Şubat-Haziran-Eylülaylarında yapar. Ehliyet geçerlilik süresi 5 yıldır.Heceleme Alfabesi: Ulusal ve uluslarası alfabelerdir. Harfler ve okunuşları, yukarıdaki tabloda verilmiştir.

 

Deniz Bölgeleri

Denizler, çeşitli bölümlere ayrılmıştır. Bunlar;

  • A1 : Kıyıdan 20-30 millik mesafede VHF DSC istasyonlarının duyulan mesafesi
  • A2 : MF DSC istasyonlarının duyulma mesafesidir, A1’ in bittiği yerde başlar ve 100 mile kadar çıkar.
  • A3: 70 derece kuzey ve 70 derece güney enlemleri arası
  • A4: 700 Kuzey’in üstünde ve 700 Güney’in altında

Bir ülkenin A2 olarak belirlediği deniz bölgesi, başka bir ülke tarafından A1 olarak belirlenmişse, o bölge A1 bölgesi olur.A1 bölgesinde bulundurulması zorunlu cihazlar şunlardır:o VHF DSCo VHF DSC Watch Receivero NAVTEX alıcısıo EPIRB :a) VHF EPIRBb) UYDU EPIRB :i) INMARSAT EPIRBii) COSPAS SARSAT EPIRBo Su geçirmez portatif VHF el telsizi (300 grosston-500 grosston’ a kadar 2 adet, 500 grt ’ dan büyük gemilerde 3 adet bulundurulması gerekir.)o SART (300 grosston – 500 grosston’ a kadar 1 adet, 500 GRT’ dan büyük gemilerde 2 adet bulundurulması gerekir.)

 

Uyraı :

Aşağıda Telsizle haberleşme ile igili verilen bilgiler, tamamen amatör düzeyde olup, bir yatın telsiz sorumluluğunu almak için mutlaka GMDSS Telsiz kursuna gidilmeli ve telsiz ehliyetine sahip olunmalıdır. Bununla birlikte, sıkça kullanılan el VHF’leri (walkie-talkie) ile haberleşirken bile uyulması gereken kuralları bilmek, hem acil durumda yelkenciyi güç durumdan kurtarabilir hem de yanlış bir şey yapmasını engelleyecektir.

Telsizle haberleşme, denizcilikte en çok kullanılan yöntemdir. Çoğunlukla VHF frekansı ile sinyal yollanarak haberleşme sağlanır. Yaklaşık 50 millik bir mesafe ile kurulan bağlantıya VHF görüşmesi diyebiliriz. Telsiz taşıyan tekneler hem alıcı hem de verici görevi yürütebilir. Bununla birlikte kıyıda kurulan istasyonlar da vardır. (marina, iskele vs…)

 

Bir cevap yazın