Deniz Kazalarını Önlemek İçin Kullanılan İşaretler

Deniz Kazalarını Önlemek İçin Kullanılan İşaretler

Deniz Kazalarını Önlemek İçin Kullanılan Ses ve Işık İşaretleri

Deniz kazalarını önlemek İçin tekneler, hareketlerini ve manevralarını anlatabilmek için ses ve ışık işaretlerinden faydalanırlar. Bunlardan en sık kullanılan sesli manevra uyarma işaretleri şunlardır:

  • Kısa Düdük : 1 Saniyele çalınan düdük.
  • Uzun Düdük : 4-6 Saniye çalınan düdük.
  • Bir Kısa Düdük, “Rotamı sancağa değiştiriyorum, sancağa dönüyorum.”
  • İki Kısa Düdük, “Rotamı iskeleye değiştiriyorum, iskeleye dönüyorum.”
  • Üç Kısa Düdük, “Tornistan çalışıyorum, geri geri geliyorum.”
  • Beş Kısa Düdük, “Seni Anlamıyorum / Yolumdan Çekil / Kabul etmiyorum.”

Deniz kazalarını önlemek için belirtilen düdük işaretlerine ek olarak, manevra esnasında uygun bir surette tekrarlanacak olan ışıklı bir işaret de gösterebilir. Bu ışıklı işaretler:

  • Bir çakar “Rotamı sancağa değiştiriyorum”.
  • İki çakar “Rotamı iskeleye değiştiriyorum”.
  • Üç çakar “Tornistan çalıştırıyorum” anlamına gelecektir.

Her çakar, yaklaşık olarak bir saniye, iki çakar arası da yaklaşık olarak bir saniye sürecektir. Birbiri ardından verilecek işaretler arasındaki süre 10 saniyeden az olmayacaktır.

 

Dar Bir Kanal veya Geçitte Birlerini Gören Teknelerin İşaretleri

  1. Öndeki gemiye yetişip onu sancak tarafından geçmek isteyen tekne “2 uzun, 1 kısa düdük”, iskele tarafından geçmek isteyen tekne “2 uzun, 2 kısa” düdük çalar. Öndeki bu isteği kabul ediyorsa, “1 uzun, 1 kısa, 1 uzun, 1 kısa” düdük; kabul etmiyorsa “5 kısa” düdük çalar.
  2. Birbirini gören iki tekneden biri diğerinin niyetini anlamadığında, bu tereddüdünü ifade için en az “beş kısa” düdük çalar (veya ışık işareti yapar).
  3. Dar bir kanal veya geçitte, bir dönemecin dönüş yerine yaklaşan tekne “1 uzun düdük çalar. Dönüş yerinin öbür tarafındaki tekne ise cevap olarak “1 uzun düdük” çalar.

 

Kısıtlı Görüş Hallerinde Verilecek Ses İşaretleri

  1. Üzerinde yol bulunan kuvvetle yürütülen bir tekne; iki dakikadan fazla olmayan aralıklarla “1 uzun” düdük çalacaktır. Kuvvetle yürütülen tekne, arızalı olmadığı halde suyun üzerinde bekliyorsa, iki dakikadan fazla olmayan aralıklarla “2 uzun” düdük çalacaktır.
  2. Kumanda altında bulunmayan, manevra yapma kabiliyeti sınırlı olan, yelkenli tekne, balıkçı teknesi, iterek veya çekerek yedekleme yapan tekne, iki dakikadan fazla olmayan aralıklarla “1 uzun 1 kısa” düdük çalacaktır.
  3. Demirli (ve karaya oturan) bir tekne bir dakika aralıklarla beş saniye süreli kampana çalacaktır. Tekne 100 metreden uzunsa kampana sesinden sonra kıç tarafa bir gonk çalacaktır. Ayrıca demirli bir gemi yanaşan bir gemiye kendi yerini belli etmek için “1 kısa – 1 uzun – 1 kısa” olarak üç düdük çalacaktır.

 

Bu genel anlatım ve şekiller, denizdeki trafik durumunu anlamaya bakımından bir fikir verecektir. Gerekli olanlar için daha ayrıntılı bilgi gemilerde bulunması mecburiyeti olan “Uluslararası Denizde Çatışmayı Önleme Kuralları” adlı kitapçıklarda bulunabilir.

Bir cevap yazın