Apaz Seyri

Apaz Seyri

Yelkenli teknelerde, rüzgar ile tekne omurgasının arasındaki açı 90° ise bu seyre apaz seyri denir. Apaz seyri, rüzgarı teknenin sancak veya iskele tarafından yani teknenin yan tarafından alarak yapılan seyirdir. Orsa seyrinde rüzgarın gelme açısı nedeniyle, rüzgar kuvvetinin çoğu tekneyi ileriye götürmek yerine teknenin yana yatma (bayılma) hareketine harcanıyordu. Apaz seyrinde ise bu açı rüzgarın ileriye itme etkisi ile teknenin yana yatma etkisi hemen hemen eşit olduğundan daha hızlı ve yürütücü bir seyirdir.

 

Apaz Seyrinde Yelkenlerin Tirim Edilmesi

  1. Apaz seyri yaparken rotanıza girip hedefe yöneldiğinizde, yelkenleri yapraklanmaya başlayana kadar boşlayın ve daha sonra yapraklanma kesilene kadar da trim edin.
  2. Apaz seyrinde çok sık hata yelkenleri çok fazla trim etme hatasına düşmeyin. Yapraklanma nedeniyle az trim daha kolay anlaşılacağından buna dikkat edin.
  3. Apaz seyri sırasında ön yelkendeki kurdelelere bakarak durumunuzu gözleyebilirsiniz. Rüzgâr üstündeki ya da öndeki kurdele sarkıyorsa fazla rüzgârüstü seyri ediliyor demektir. Bu durumda rüzgâraltına dönülür.  Rüzgâr altı kurdele kalktığında ise rüzgâr altına düşüldü demektir bunun için rüzgâr üstüne dönülmelidir.
  4. Ana yelken triminde kural, açısının ön yelkeninkiyle aynı olmasıdır.  Daha net bir şekilde ifade etmek gerekirse, ana yelken ön yelkenden biraz daha fazla trim edilmelidir. Kontrol etmek için de yapılması gereken; yelken yapraklanana kadar boşlayıp, daha sonra trim yapılırken yapraklanmanın kesildiği nokta, trimin doğru olduğu noktadır.
  5. Orsa seyrinde mürettebat teknenin önüne yakın oturuyordu. Apaz seyrinde ise mürettebat teknenin gerisine doğru oturabilir.
  6. Dar apaz seyri, borda apaz ve geniş apaz seyirlerinde giderek teknenin kıçına doğru yer değiştirmelidirler.
  7. Apaz seyrinde dalgalar iyi gözlenmeli. Eğer büyük bir dalga yaklaşıyorsa, teknenin burnu hafifçe dalgaya çevrilmeli. Dalga geçtikten sonra tekrar rotanıza dönebilirsiniz.
  8. Tekne aniden çok fazla bayılırsa, başka birinin ana yelken ıskotasını, ön yelken ıskotasını, pupa palangasını ya da arabayı boşlayabileceğinden emin olun.
  9. Orsadan geniş apaza geçerken mandarları biraz boşlanmalı; apaz seyrinde rüzgârla dolan yelkenler sizin için daha iyidir. Rüzgâr fazlaysa daha düz yelkenler bayılmayı azaltır, mandarı iyice gererek orsa yakası gergisini kullanarak yelkenler düz hale getirilmeli.

Apaz seyri içerisinde iki adet ara seyir barındırır. Bunlar;

Dar Apaz

Bir yelkenli teknenin, apaz seyri ve apaz seyirleri arasında, yaklaşık olarak 50-85 derecelik açı yaparak gittiği seyre Dar Apaz denir. 

 

Geniş Apaz

Bir yelkenli teknenin, apaz seyri ve pupa seyirleri arasında, yaklaşık olarak rüzgarla 95-145 derecelik bir açı yaparak gittiği, yelkenlerinin açısının ise tekneye göre 65-75 derecede tutulduğu seyre Geniş Apaz denir.

 

Bir cevap yazın