Optimum Yelken Seyri ve Yapraklama Kavramı

Yelken de Yapraklamak Nedir ?

Seyir halinde bir tekneninin yelkeninin, ıskotanın gereğinden fazla laçka edilmesi sonucu, rüzgar altı ve de rüzgar üstü taraftan, yani her iki taraftan da dolmaya çalışmasıdır. Yelken rüzgarla doldurulamaz ve tıpkı bir bayrak gibi dalgalanır. Bu durumda yelkende herhangi bir götürürcü kuvvet elde edilemez ve yelkenli tekne ilerleyemez. Oysa sahip olmak istediğimiz yelken şekli, rüzgarın tek bir taraftan (rüzgarüstünden) dolacak şekilde kavislenmesi ve de asla rüzgar altından terslememesidir.

Ancak bu sayede tekne, seyir halindeyken rüzgardan en verimli şekilde faydalanır ve en hızlı şekilde ilerler. Fakat bu ayar o kadar da basit değildir çünkü bir optimumdur. Yani yelkenleri fazla laçka etmenin dışında onların boşunu fazla almak da teknemizin verimini düşürür. Yani bu durumda da yelkenin kavisli ve de tek bir taraftan rüzgarla dolu olması bir şey ifade etmez. Çünkü boşun fazla alınması sonucu yelkende gereksiz fazla bir yük birikecek ve de bu yük teknenin ileri hareketinden çok onun yana yapacağı hareketi kolaylaştıracaktır.

Özetle yelkenli teknelerde verimli bir yolculuk yapmanın 3 ana hususu; kontra fark etmeksizin dümeni düz tutmak, ıskotayı en uygun pozisyona kadar laçka edip doğru yelken açısını yakalamak ve doğru salma pozisyonunu sağlamaktır.

Bir cevap yazın