Yelkenli Tekne Donanımları veya Genel Kısımları

Yelkenli Tekne Donanımları veya Genel Kısımları

Tekne donanımları konusuna şöyle bir değinecek olursak; teknenin yanlarında, suya dik olan kısımlara borda denir. Bordalar teknenin önüne doğru birleşerek baş bodoslamayı oluştururlar. Baş bodoslamanın görevi, suyu yararak hidrodinamik kuvvetleri minimuma indirmektir. Teknenin arkasında ise bordalar “ayna” adı verilen başka bir plaka ile birleştirilir. Küçük teknelerde buraya dıştan takma motorlar takılabilir.

Bordaların üzerindeki kısma genel olarak güverte denir. Yelken direğinin gerisinde yelken kontrol donanımı ve mürettebat için yapılmış bir bölme vardır. Bu bölüme havuzluk denir.

Havuzluk ile bordanın arasındaki güverte uzantılarına ise küpeşte denir.

tekne donanımları

  1. Baş : Teknenin üstündeki ön kısım.
  2. Kıç : Teknenin üstündeki arka kısım.
  3. Borda : Teknenin dış tarafta ve su kesiminden yukarıda kalan tarafı.
  4. Karina: Gemi teknesinin sürekli su altında kalan kısmıdır.
  5. Havuzluk : Teknede kıç yada orta taraftaki oturma yeri.
  6. Lavra Deliği : Küçük teknelerde (kıç tıpası) kıç aynanın alt kısmına açılmış bir deliktir. Bu deliğin amacı teknenin karaya çekildiğinde içindeki suyun akıtılmasını sağlar. Tekne denizde iken tıpası kapalı olmalıdır.
  7. Küpeşte : Tekne omurgasından yan kısmına kadar uzanan, teknenin gövdesini ve iskeletini oluşturan tahta parçalarını bağlayan kuşak.

Güverte Donanımı

Güverte; gemilerde gövde, depo ve kamaraların üzerini kaplayan, sabit, sert malzemelerden inşa edilmiş yüzey. Gövdenin üzerini yatay düzlemde bir çatı gibi kaplayan ve geminin yapısını güçlendirmenin yanı sıra çeşitli iş ve görevlerin gerçekleştirildiği geniş yüzeye “ana güverte” veya “üst güverte” denir. Güverte donanımları da güverte üzerinde bulunan tekne donanımları bütünüdür. Bunlar;

  1. Vinç : Bir halattaki yükü almak veya boşaltmak için kullanılan araçlardır. Vinçler, küçük teknelerde bulunmaz. Küçük teknelerde iskota ve mandarlar genellikle elle alınabilecek kadar hafiftir. Yelken alanı büyüdükçe mandar ve iskotalara binen yük de arttığındani büyük teknelerde vinçler bulunur.  Bir halattaki yükü almak veya boşaltmak için kullanılan araçlardır. Küçük teknelerde iskota ve mandarlar genellikle elle alınabilecek kadar hafif olduğundan dolayı daha çok büyük teknelerde bulunur.
  2. Heç : Kamara tavanından güverteye açaılan kapak.
  3. Lumboz : Tekne bordasına yada kamara kenarlarına yerleştirilen pencere.
  4. Koç Boynuzu : Teknenin çeşitli yerlerine konulmuş halat volta etmek (halatı dolandırmak) için kullanılan parçalar. Teknenin çeşitli yerlerine konulmuş, halat volta etmeye yarayan metal takımlardır. Halatları sabitleştirmeye yarayan takımlar
  5. Kurt Ağzı : İçinden halat geçmesi için teknenin baş ve kıç omuzluklarına yerleştirilen parçalar. Halatların akışına yön vermek ve bunların hareketini sınırlamaya yarayan, teknenin baş ve kıç omuzluklarına yerleştirilen takımlardır.
  6. Köprü, Köprücük : Halatların akışına yön vermek ve bunların hareketini sınırlamaya yarayan takımlar. cemkilit ve benzeri parçalardır…

Bir cevap yazın