Günümüzde En Çok Kullanılan Tekneler

Günümüzde En Çok Kullanılan Tekneler

Günümüzde genel olarak en çok kullanılan tekneler ; ahşap, fiberglas ve metalden imal edilirler. Bu tekneleri pek çok sınıfa ayırmamız mümkündür. Ancak yazımızda bu konuları yüzeysel olarak geçeceğiz.  Tekneler gövde sayılarına, şekillerine ve diğer pek çok faktörlere göre sınıflandırmak mümkündür. Ancak biz bugün günümüzde en çok gördüğünüz tekneleri ele alacağız.

Taban türüne göre en çok kullanılan tekneler:

  1. Düz Taban: Bu tekneler balık avı tekneleridir. Sığ sularda kullanılabilmesi avantajıdır ve ayrıca diğer tekne türlerine göre daha hafif olduklarından, kolaylıkla karaya çekilip bakımı yapılabilir. Fakat borda yüksekliği azdır ve taşıma kapasitesi azdır. Kullanımı sakin deniz ve göller için uygundur.
  2. Yayvan V Taban: Küçük fiber tekneler ve jetskilerdir. Normal hızda dengelidirler ve düz tabanlı teknelere göre nazaran daha fazla taşıma kapasitesine sahiptirler. Fakat dezavantajı ise düşük ve rölanti hızlarda kararsızdır.
  3. Denin V Taban: Bu guruba süraat tekneleri girer. Dengelidirle, taşıma kapasiteleri yüksektir ve kaba denizlere oldukça dayanıklıdır. Fakat kullanımı düz taban ve yayvan v tabanlı teknelere göre ustalık ister. Aynı zamanda alabora riski de azdır. Tasarımının derin olması tekne ağırlığını arttırır ve daha büyük motor gücü gerektirir.
  4. Yuvarlak taban: Kano ve yelkenli teknelerin tabanlarıdır.  Suyu rahatça yarar ve rahat sorunsuz bir seyir sağlar. Fakat alabora riski yüksektir.
  5. Çoklu Gövde: Katamaran, trimaran ve hydroplane tabanlarıdır. Normal hızda çok dengelidir ancak kaba denizlerde herkes kullanamaz ve çok ustalık ister. Güverte alanı geniştir ve taşıma kapasitesi yüksektir.

En çok kullanılan tekneler gövde sayılarına göre üçe ayrılır:

  1. Tek Gövdeli Tekneler (Monohall)
  2. Çift Gövdeli Tekneler (Catamaran)
  3. Üç Gövdeli Tekneler (Trimaran)

en çok kullanılan tekneler

Yelkenli Tekne ve Motor Yatlar

Günümüzde spor ve gezi amaçlı kullanılan, seyrini rüzgar gücü ve/veya makine ile yapan deniz araçlarına ‘yat’ denir. Yatlar, yelkenli yatlar veya motor yatlar olarak ikiye ayrılır.

Yelkenli Yatlar

Yelkenli yatlar da en çok kullanılan tekneler e örnektir. Üzerlerinde motor olmayan ve motor olan yatlar olarak da ikiye ayrılır.Motor bulunan yatlar ise, tasarlanma amacına göre ikiye ayrılır. 3 değişik kullanım amaçlı tekne tipine indirgediğimizde ise;

  1. Yarış amacı olan; Motor olmayan sporcu ve ekipman performansı ile ilerleyebilen teknelerdir. Sadece yarış için kullanılan sınıfları vardır. Bu tip tekneler, kendi kategorilerinde yarışırlar ve tek tiptirler. Her sınıfın kendine has bir dizaynı vardır ve her sınıf kendi sınıfından olan teknelerle yarışır.
  2. Hem gezi hem yarış amacı olan; Değişen koşullarda ve teknenin kullanım amacına bağlı olarak kuvveti değişen motora sahip gezi ve yarış sınıfı teknelerdir. Bu tip tekneler arsında her hangi bir eş dizayn olma şartı yoktur, aradaki farklar, yarıştan önce belirlenmiş katsayılarla eşitlenebilir.
  3. Sadece gezi amaçlı tasarlanmış tekneler; Hava koşulları ve ekip tecrübesine göre motor veya yelken seyri yapabilen teknelerdir. Bunlar özel yapım tekneler olabilir.

 

Motor Yatlar:

Bir diğer en çok kullanılan tekneler motor yatlardır. Sadece motorla hareket eden, yelken ve rüzgar tarafından hareketi sağlanmayan  gezi veya yarış için tasarlanmış teknelerdir.  Motor yatlar dizel ya da yakıtlı motorlar tarafından ya da her ikisi ile de çalışmaktadır. Normal bir motor yat, yüksek taşıma kapasitesi, geniş bir oturma alanı ve oturma alanlarıı dışında staterooms olarak adlandırılan lüks kamaralara sahiptir. Özellikle daha büyük motor yatlarda kamaralar, bir otel suiti gibi lükstür.

 

Bir cevap yazın